Bästa föräldrar i åk 3,

dessa anvisningar har skrivits för att hoppeligen underlätta arrangemangen inför kaffeserveringen på julfesten.

Serveringen på julfesten har de senaste åren omfattat glögg, bulla och pepparkakor, samt saft för barnen. Den traditionella kaffe- och teeserveringen har ersatts med glögg för att göra arrangemangen lättare (glögg är lättare att tillreda och kan dessutom serveras i engångsmuggar i stället för porslinkoppar kaffet har traditionellt serverats i).

HoSiS styrelse bör komma överens om vad som serveras, därför bör man vara i kontakt med styrelsen förrän man tar itu med arrangemengen. HoSiS står för kostnaderna, åk 3 sköter det praktiska.

För serveringen har man typiskt skaffat följande:

• russinlängder (rusinapitko) från Marian konditoria á 5,50€. 15 st borde räcka. HoSiS kundnummer är 10165. OBS: Russinlängden är inte automatiskt färdigt skivad.
  • 5 - 6 lådor pepparkakor av åk 5 (lägerskolainsamling) ifall åk 5 säljer pepparkakor, annars är det fritt fram att skaffa dem varifrån man vill.
  • 4 – 5 l saftkoncentrat (utspädningsproportion 1+6/7, ifall svagare måste det finnas mera koncentrat)
  • glöggkoncentrat samt russin och mandel
    • 20 flaskor Marlis koncentrat á ½l för 130 elever med föräldrar (då ingen kaffe serveras)
Ifall kaffe påbjuds behövs dessutom:
  • 3 pkt kaffe
  • 4 - 5 l mjölk
  • bitsocker
  • teepåsar

Annat som behövs är:

• servetter
  • engångsmuggar för glöggen och/eller saften
  • borddukar för buffetbordet
Socker, tee och servetter finns i HoSiS skåp men kolla att det finns tillräckligt. Om inte måste det köpas. Buffetbordet ska vara klätt med bordduk, antingen vanliga tygdukar om ni får tag i sådana (finns inte i skolan) eller alternativt engångsdukar (måste köpas).

Porslinkoppar och fat etc finns i skolan och de har traditionellt användts då det bjuds på kaffe.

Bra att veta om kaffekokandet:
Palmia, dvs skolans kök, har en stor kaffekokare man får använda. Den tar ca 1 timme att brygga 80 koppar kaffe så använder man den måste man börja brygga i god tid. Maskinen kräver kokmalet kaffe (pannujauhatus). Separat filter behövs inte.

Något år har föräldrar tagit egna kaffemaskiner hemmifrån och användt dem till att koka kaffet. I såfall finns det en mindra (av normal storlek) kaffekokare i köket samt en i lärarrummet man kan utnyttja.

Är det något ytterligare ni funderar över eller vill fråga kan ni vara i kontakt med klassföräldrarna i 4an som antagligen skött serveringen förra året! Lycka till!